1. Fototöötluseks mõeldud Apple Cinema 23” , EIZO CG241W, ja kineskoopmonitori LaCie 19blue IV värviruumide võrdlus Adobe RGB-ga. Lõpus ka läptopi ekraanist ja projektoritest.
Ning üllatus: teleripaneelid.



1. Sissejuhatuseks

Veel hiljaaegu oli eesti fotofoorumite monitore käsitlevate teemade üheks (põhi)küsimuseks , kas LCD kõlbab üldse fototöötluseks.
Enamuse kasutajate ja arutlejate kogemus piirdus heal juhul LG, NEC, Viesonic ja teiste samalaadsete (laia)tarbemonitoride kallimate isenditega. Parimal juhul Apple Cinema versioonidega.
Omamata mingitki halba kogemust eelnimetatud monitorivalmistajate toodangu suhtes, oli ka siis teada, et füüsiliselt on pretsensioonmonitorid mõnda aega füüsiliselt olemas ja kasutuses valdkondades, kus ühe monitori hind ei ole määrav tema ostuks või mitteostuks. Neid oli lihtsalt vaja.
Need on siis trükikojad, suured foto- ja reklaamibürood jms.
Suurimaks väljakutseks fototöötluseks kasutatavate monitoride LCD valmistajatele on saanud värviruumi laiendus ehk kuvatavate värvide viimine vähemalt AdobeRGB värviruumi lähedale. Mõned muud parameetrid, mis kimbutasid enne CRT monitore, on LCD puhul tehnoloogiliselt välistatud.
Tüüpiline CRT ja lihtsa LCD värviruum piirdub ligilähedaselt sRGB värviruumiga.
Värviruumi laiendamine tähendab algvärvide RGB kiirgusparameetrite viimist inimsilmale nähtava värvigamuti tippudele lähemale. Värvigamutite baassüsteeme-tüüpe on mitmeid, kasutatavam on CIE_1931.

>> Kõrvaloleval joonisel ongi nende võrdlus. >>>

Eelmisel gamutitevõrdluse lehel selgus, et digipeegelkaamerate värviruum katab ja ületab kohati ka AdobeRGB-d. Siit ka loogiline ootus, et kui saaks näha monitoril ilma piiranguteta seda, mis kaamera on RAW-sse salvestanud, oleks ju fototöötluse käigus hindamine ideaalilähedane. Näeme seda mis objektiivi ees oli ja värvihaldust kasutavad programmid ei pea abinippidega (gamutite/värviruumide konverteerimine jms.) teesklema värve, mida monitor ei suuda kuvada.








2. Vana hea CRT LaCie ja tema värviruum.

Enne LCD ilmumist oli fototöötluseks kasutatavate CRT monitoride valikus üks valmistajaid Eizo kõrval ka LaCie.
Kasutades LaCie elektron19Blue IV isendit mitmeid aastaid, jäi temast hea mulje. Loomulikult olid ka parimate valmistajate kineskoopkuvarid samade kineskoobist tulenevate hädadega : luminofooride ja kiirte ajaline ebastabiilsus, mis tingis pideva kalibreerimise, geomeetrilised moonutused, jms. Tuttavad asjad.
Samas ka positiivset, nimelt sai valida pildiresolutsiooni maksimaalsest lubatust ka allapoole, vastavalt soovile. LCD puhul on teatavasti ainuke normaalselt kasutatav resolutsioon monitoriga ette antud.
LaCie sees olev Mitsubishi Diamond kineskoop ületas värviruumilt juba sRGB mahtu, samas silmaga mingit erisust otseselt märgata ei õnnestunud.
Adobe RGB-ni oli veel tükk maad.
Eripärasusena väärib märkimist monitoriga kaasasolnud profiilis kirjeldatud kineskoobi valgepunkt, mis oli 8400K. Põhjenduseks võib olla asjaolu, et professionaalse värvitöötluse tarbeks, kus töökeskkond (seinte värvist kuni üldvalgustuse temperatuurini) on ette määratud, kasutatakse monitoril külmemat valget.




3. Apple Cinema seeria

Mõned aastad tagasi üllatas Apple G5 juurde pakutavate Cinema seeria kuvaritega, seda heas mõttes. Väljatuleku ajal oli 23” ja 30” hind mõistagi õunafirmale kohaselt hapuvõitu, aga aeg on asja parandanud. Täna on samad monitorid mõistliku hinnaga.
1920X1200 resolutsioon, suur mõõt ja suurem värviruum andis Cinema'tele hea stardipositsiooni fototöötluse monitoride pingereas.
Flatpanels.dk ei õnnestunud Apple monitoride paneelivalmistajat leida.







4. EIZO ColorEdge uus põlvkond

Hijaaegu ilmus Eizo graafikamonitoride ColorEdge CG perre paar uut isendit.
Suurima ekraaniga neist , 24,1”, on CG241W. 1920X1200 resolutsioon, põhiline uudsus on 12-bitine LUT ( võrdluseks: tavaline LCD kontorilaual on 8 bitti ).
Ei hakka parameetreid ümber kirjutama, CG2541 lehekülg on
siin.

Kõige silmapaistvam on peaaegu täis AdobeRGB värviruumi esitlus. Lubatud on 96%. Praktiline mulje monitori sisselülitamisel ongi seotud värvidega, alates win ikoonide värvist kuni reaalsete fotodeni. Esimese hooga tundus, et profiil on paigast ära. EyeOne Match3 ja CG241 kaasasoleva ColorNavigator andsid aga kalibreerimisel sama tulemusega profiilid. . Kõik on õige, lihtsalt AdobeRGB värviruum on silmale harjumatult avar.

Ei tunne win hingeelu, aga ikoonide värvid on ilmselt windowsis kirjeldatud sRGB ruumi jaoks. Sellest siis ka ikoonivärvide küllastuse ja tonaalsuse erinevus.
Fotode puhul mingit “kala” ei saa olla, PS-s töökeskkond Adobe, monitor Adobe, nii ongi ekraanil nähtav pilt see, mis failis on.

Üks silma hakanud asjaolu, mis kinnitab monitori AdobeRGB avarust, on foto konvertimisel sRGB profiili (web tarbeks) pildi värvuste oluline muutus ekraanil. Eelmiste monitoridega seda näha ei ole. Ei saanudki olla, ekraan näitaski juba sRGB mahtu, taga võis käia AdobeRGB või mis iganes värviruum.

>>Eizo CG241 ja Adobe gamutid. Kohati gamutid ei kattu, aga lubatud 96% on küll kindlustatud. CG241 enda profiil annab valgepunktiks 6500K, gamma 2,2. Küllastuse osas ulatub CG241 värviruum ka Adobe laeni välja.

* Tagasi vaadates LaCie pilti, on seal näha kollase-puna-lilla osas selget alaküllastust.






5. Tavalise läptopi paneeli hingeelust. Lihtsamast lihtsam.

Vahetevahel käib arutelu, et millist läptopi osta, muu askeldamise hulgas tahaks sellega ka fotosid töödelda. Las kõrvalolevad pildid räägivad oma keelt.

Allolev pilt on päris uue Pavilion HP6555 ekraani kalibreerimistulem EyeOne-ga. Müüakse installeeritud Vistaga, tehasehäälestused. Ekraanipaneelile mingit profiili pole antud, Color Management aken videokaardi aknas tühi.
Peale kalibreerimist hakkas sinise asemel enam-vähem pilti näitama.
Gamma on ekraanil 2,3.

Värviruumi maht isegi sRGB-st nigelam ! >> Vaata kõrvalolevat võrdlust

8 bitise LUT tabeli puhul on profileerimisega saadud tugevate kõverate puhul küll must-valgete gradatsioonide värv neutraalne, aga halltoonide-värvide blokkimist on vaieldamatult ette näha.

Ega sellise tööriistaga peale piltidel kujutatu fikseerimise, et pildil on see, mida pildistati, ei julgeks küll midagi ette võtta.
Värvitöötluse vahendist ei saa siin rääkida.












Võrdluseks läptopi teema juurde gamutite 2D pilt:





6. Projektoritest

Üheks väljundiks fotode vaatamisel on projektor. Kui aastaid tagasi oli enimtagaaetavad põhinäitajad resolutsioon ja heledus, mis piirasid pildivaatamist vähegi valgustatud ruumis, siis täna need numbrid enam piiravaks asjaoluks ei ole. Maksimaalne heledus ja kontrast on tasemel.
Enam määravam on pildi värviülekande kvaliteet ehk projektori profiil. Projektorite kalibreerimine ei erine eriti LCD monitori kalibreerimisest, vahe ainult selles, et kalibraatorisilm tuleb pöörata projektori suunas ja projektori pilt tuleb saada ca sama suureks kui keskmine monitor. Ülejäänu jääb programmi teha. Samas tekib ka rida tõrkeid ja eelneva häälestuse probleeme. Nimelt on projektoritel menüüdes erinevad reziimid: näiteks “photo”; “presentatsioon”, “video” ja muud sellised. Enamusjuhtudel püütakse nendes gammakõverate ja kontrast-heledussuhetega saada visuaalselt maksimaalset kontrasti erinevatele tööreziimidele. Ei pea ju tabelite näitamisel jälgima niivõrd värviruumi mahtu jms.
Mida siis oodata projektori profiilist ? Kõik sõltub projektori tüübist. Kui ekraaniks on LCD maatriks, siis on oodata LCD värviruumi. Kui mingi teine tehnoloogia, siis määrab värviruumi suuruse RGB kiirte parameetrid.
Kõrvaloleval pildil liikuvate peeglite tehnoloogiaga (DLP) BENQ 721 projektori profiil. Enamjaolt on projektorite pilt algupäraselt sinine, valgebalans kusagil 7000-8000K kanti. Miks tehases selline häälestus, jääb arusaamatuks.
Profiilist on näha, et kalibreerimisprogramm Eye-One on kõvasti vaeva näinud valge balansi säilitamisel kogu must-valge skaala ulatuses.
Gamma alla standardse, 1,9, suurematel heledustel on korrigeeritud selgusetut heleduskõvara murdekohta. Kontrasti jätkub, suhe 928:1.
Ruumiliselt on gamut (nagu oodatagi võis) sRGB värviruumist väiksem. Puudu jääb ikka rohelise osas. Looduspildid on selgelt lahjema värviga.
Üldtulemus aga pole paha, projektoril jätkub heledusvõimsust ja kalibreeritud kujul suutis seinale manada päris töepärased fotod.








7. Üllatus-üllatus ! AdobeRGB ka teleriekraanil !

Kalibreerimishoos tekkis tahtmine üle vaadata ka üks 42” plasmaekraaniga televiisor, millega aeg-ajalt pilte näidata, Samsung PS-42 Q7H margiks.
Läptop telekale taha, teler teiseks ekraaniks ja kalibreerimisega mingeid raskusi ei olnud. Tulemused aga olid jahmatavad.
Esimese hooga sai kalibreeritud lausa kaks korda, sest korrektsioonkõverad tundusid küllaltki sirged ja eye-one aknas näis värvigamut kuidagi väga suur, ulatudes puna-kollases osas otse vastu äärt. Teistkordne kalibreerimine kinnitas tulemust ja icc avamine näitas tõsiasja, et värviruum on AdobeRGB lähedale !
Vaadates just ilmunud novembrikuu Maatriksis monitoride ja telerite sarnaseid värviteste, tundub vähemalt see Samsungi teler olema värviruumi kuvamise osas võrdväärne parimate fotomonitoridega.
Siit ka julgustus fotohuvilistele näidata oma reisipilte keskpärase arvutimonitori asemel hoopis elutoa suurel teleriekraanil, juhul kui juhtub LCD või plasmaekraan olema. Väheke vajab kohendamist arvutikaardi sobivus välise ekraani/televiisori täisresolutsiooni kasutamiseks. Sellel paneelil on resolutsioon 1366x768. Kasutatav oli 1280x768 , mis vastab küljesuhtele 1,66. Nii et saab ka panoraamimoodi pilte demonstreerida.
Arvata on, et LCD peneelidega telerid vastavad rohkem sRGB värviruumile, nagu Maatriksi testid andsid mõista.









8. Kokkuvõtteks

Värvihalduse ahela ( kaamera>>RAW konverter>> pildi töötlusprogramm>> monitor >>( paber) väljund ) üks põhiline lüli on monitor.
Pidev monitoride areng on jõudnud tulemuseni, kus Eizo CG241W (ja ka teiste )näol on tegemist monitori(de) ga, mis annab võimaluse fotofail viia ühtses AdobeRGB värviruumis alates kaameras sensorist töödeldes-kontrollitult kuni paber- või muu väljundini .

See on koduses pilditöötluses suur samm edasi.
Ja mis veel, lihtne teleritest näitas, et tuleb vaadata üle ka uuem teleripark.
Osa isendeid näitavad pilti juba Adobe värviruumis.

Jõudu talvekuude sisustamisel suviste piltide töötlemisega !

Kõik fotoalased artiklid

November 2007


Arvo Sildnik

kontakt







8. Mõned lingid ja softi.

Monitori kontrollimiseks-häälestamiseks lihtne pildigeneraator.

Monitor test.exe

www.flatpanels.dk

Genereertud pildid 1280x1024 ja 1024x768 rastritele.